sportowiec rozciaga sie

Suplementacja osób aktywnych – jakie suplementy diety stosować?

Aktywność fizyczna powoduje wzmożone zapotrzebowanie na składniki odżywcze. Ilość niezbędnych mikro- i makrominerałów, szczególnie u osób trenujących zawodowo, znacznie przekracza normę osób prowadzących spokojny tryb życia. Suplementy diety mogą okazać się nieocenionym wsparciem, które pozwoli osiągnąć maksimum możliwości.

Polecane suplementy diety dla osób aktywnych

Białko, węglowodany i tłuszcze to makroskładniki, na których zazwyczaj skupiają się osoby aktywne. Ich spożycie zgodne z zapotrzebowaniem nie wyklucza ryzyka wystąpienia niedoborów — szczególnie wtedy, gdy w diecie dominują wysoko przetworzone posiłki. Aby zapewnić sobie właściwy rozwój, warto przeanalizować nawyki żywieniowe i sięgnąć po suplementy diety.

Kompleksy witamin

Kompleksy witamin to grupa suplementów, która odpowiada na większość potrzeb osób aktywnych. Zawarte w nich mikroskładniki stanowią doskonałe uzupełnienie diety.

Żeń-szeń

Żeń-szeń nie bez powodu jest nazywany korzeniem życia. Wyciąg uzyskiwany z tej rośliny wpływa pozytywnie na cały organizm człowieka. Zawarte w nim ginsenozydy sprawiają, że hemoglobiny (czerwone krwinki) mogą przyjmować większe ilości tlenu. To sprawia, że poszczególne narządy wewnętrzne organizmu są lepiej dotlenione, tym samym organizm jest bardziej odporny na zmęczenie.

Białko serwatkowe

Dzienne zapotrzebowanie osoby ćwiczącej na białko to około 2 g dziennie. To oznacza, że osoba ważąca 60 kg powinna codziennie przyjmować ok. 120 g białka. Jego rola w organizmie jest niezwykle ważna — ten makroskładnik odpowiada m.in. za budowę masy mięśniowej i ogólną regenerację organizmu. Białko sprawdza się także podczas odchudzania — jego trawienie wymaga więcej energii, niż w przypadku tłuszczu czy węglowodanów, dlatego ten proces przyspiesza przemianę materii.

Kolagen

Stawy to część układu ruchu człowieka, która odpowiada za poruszanie się i utrzymywanie właściwej postawy. W utrzymaniu ich właściwej kondycji pomaga między innymi aktywność fizyczna — ruch poprawia ich ukrwienie i zwiększa objętość tkanki chrzęstnej. Składnikiem budulcowym stawów jest kolagen, który odpowiada za ich elastyczność i zdolność regeneracji. Niedobór kolagenu przejawia się m.in. sztywnieniem stawów i większą skłonnością do kontuzji, z tego powodu sportowcy powinni uwzględnić go przy doborze suplementacji.

KONIECZNIE PRZECZYTAJ  Jak wybrać najlepsze łyżworolki?

Sen to podstawa

Organizm osoby ćwiczącej potrzebuje snu — najlepiej 7-8 godzin w ciągu doby. Niedobór snu, a także jego niska jakość, zmniejsza wydolność organizmu i hamuje powstawanie hormonu wzrostu. Ponadto osoby chronicznie niewyspane są narażone na wzrost kortyzolu — hormonu stresu — a to z kolegi może obniżyć przemianę materii i zwiększyć gromadzenie tkanki tłuszczowej.

Osoby, które mają problemy ze snem, powinny rozważyć suplementację melatoniny. Jest to hormon naturalnie występujący w organizmie człowieka, jednak z różnych powodów może dojść do zaburzeń jego produkcji. Melatonina w tabletkach to bezpieczny suplement, który może korzystnie wpłynąć na jakość snu, a tym samym uchronić przed przykrymi konsekwencjami jego niedoboru.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *