Praca konsultantki Avonu jest zajęciem zdalnym, szalenie wygodnym, ponieważ pozwala oszczędzić czas na dojazdy do pracy, a nawet na szykowanie się do wyjścia z domu – staranny makijaż, prasowanie ubrań etc. W zasadzie wykonywanie swoich obowiązków możesz zorganizować całkowicie po swojemu. Praca zdalna niesie za sobą jednak szereg pułapek, w które łatwo wpaść. Podpowiadamy, jak powinnaś zorganizować sobie czas pracy w taki sposób, by swoje obowiązki wykonywać efektywnie i mieć czas na relaks!
Zostań konsultantką i naucz się efektywnie zarządzać swoim czasem
Oto nasze wskazówki:
1. Wydziel przestrzeń na domowe biuro
Nie musi to być osobny gabinet. Wystarczy miejsce wyraźnie odseparowane od reszty pomieszczenia, w którym będziesz mogła skupić się na swoich służbowych zadaniach. Kącik możesz odseparować od reszty pokoju parawanem, regałem, a nawet roletą wmocowaną w sufit. Taki rozkład pomoże Ci w pracy zachować 100% skupienia, a po jej zakończeniu – oddanie się w pełni zasłużonemu relaksowi. To ważne zwłaszcza w przypadku domatorów lub osób, które mieszkają z rodziną lub znajomymi. Ma to znaczenie szczególnie na małym metrażu.
2. Wyznacz sobie godziny pracy
To istotny punkt, zwłaszcza dla pracoholików lub osób, które łatwo się dekoncentrują i mających problem z małą ilością czasu i na pracę, i na odpoczynek, co często wynika z nieefektywnego zarządzania nim. Jeśli wydaje Ci się, że w trakcie call’a możesz wstawić pranie i ugotować obiad, to dobrze. Na dłuższą metę takie rozwiązania jednak się nie sprawdzają. Natłok zadań w krótkim czasie i brak przerw odbije się w końcu na Tobie negatywnie. To częsty błąd w pracy nie tylko konsultantki Avonu, a generalnie home office’u. W ten sposób tworzysz zamknięte koło. Warto więc ustalić pewne reguły, a następnie ich przestrzegać. Sama się przekonasz, że taki system zaowocuje większą ilością czasu wolnego i będzie to czas z pewnością jakościowy.
3. Ustalaj realistyczne cele i priorytety
Każdego dnia poświęć chwilę na ustalenie najważniejszych rzeczy do zrobienia na jutro bądź rano na dany dzień. Pomaga to usystematyzować pracę, ustalić to, co jest najważniejsze do zrobienia i skupić się na kilku punktach zamiast próbować zrobić wszystko, a w efekcie niewiele. Takie podejście często prowadzi do frustracji i nie pozwala efektywnie odpoczywać. Nawet w ramach jednego dnia wyznaczaj sobie cele możliwe do zrealizowania, np. jedną bardzo ważną rzecz i 3 mniejsze. Do zrobienia coś będzie zawsze, ale taki system pozwoli Ci skupiać się na priorytetach, a to już pierwszy krok do tego, jak zostać liderem. W pracy managera podejmowanie kluczowych decyzji i priorytetyzowanie spraw to chleb powszedni.
4. Rób jedną rzecz naraz, multitasking jest passé
Jeśli robisz ważną analizę, prezentację, strategię działania, cokolwiek, co wymaga większego wkładu intelektualnego i skupienia, nie rozdrabniaj się na inne, mniej istotne sprawy. Wycisz telefon, komunikatory, wyłącz na chwilę powiadomienia o nadchodzącej poczcie. Sprawi to, że zadanie wykonasz znacznie szybciej i staranniej, a zostanie Ci więcej czasu na mniej ważne zadania, które dzięki temu również wykonasz szybciej. To z kolei da Ci więcej czasu dla Ciebie.
5. Porzuć perfekcjonizm
Nie musisz robić wszystkiego według swoich, często zawyżonych standardów. Czasami okazuje się, że to, co jest dla Ciebie słabszym wynikiem, dla innych jest wystarczające i odwrotnie. Jeśli jesteś z natury perfekcjonistką, staraj się robić wszystko na swoje 3+, a wszyscy będą zadowoleni. Powie Ci to każdy psycholog.
6. Po pracy wyłączaj narzędzia elektroniczne
W czasie wolnym odłącz się od wszelkich służbowych „smyczy”. Katalogi Avon schowaj na noc do szuflady. Czas po pracy to czas w 100% dla Ciebie. Wszystko może poczekać do jutra. Jeśli nie będziesz dobrze wypoczywać, zachowywać higieny snu, następnego dnia nie będziesz również efektywnie wykonywać swojej pracy.
7. Staraj się czas wolny spędzać aktywnie, najlepiej poza domem
To pomaga oczyścić głowę, rozruszać zasiedziałe mięśnie. Jeśli masz psa, od razu po pracy pójdź z nim na długi spacer. Pooddychaj głębiej, dostrzeż zapachy, dźwięki, ludzi wokół siebie. Bądź uważna, tu i teraz. Taki reset spowoduje, że nawet po powrocie do domu, stresy zostawisz za drzwiami.